Solidaritet?

Hrm, dessa senaste dagarna har varit lite märkliga för egen del. Jag hamnade i någon slags argumentiv abstinens. Överallt har jag skrivit inlägg - möjligen inte på agilitylistan. Jag hamnade i någon politisk debatt på facebook med en jasägare till bidrag. Själv tycker jag att moderaternas linje är alldeles utmärkt; varje människa ska göras till en människa genom egenansvar. Jag är helt lost på den grundtanken. Det är så fint så fint. Det är faktiskt riktigt solidariskt. I stället för att göra individen till ett offer för en regering som hellre delar ut bidrag så vill moderaterna att folk ska ha ett jobb att gå till. Vissa tycker att RUT-avdraget stimulerar pigjobb. Jag tycker att det är bra att det finns jobb utan krav på direkta kvalifikationer till den stora drös med lata svenskar som inte är beredda att satsa för att vinna. Jag vet att jag är elitistisk. Jag trivs med det.

I veckan har det blivit debatt på Fannys hemsida. Fanny bloggar under namnet "Klickerklok" och hon är känd i hundkretsar för sin mjuka ideologi. Grundtanken hon företräder är att man ska vara snäll mot hunden på ett sådant sätt att den inte behöver utsättas för obehag. I stället ska hunden jobba för en belöning.

Jag har aldrig riktigt trott på den idén och det har jag heller aldrig hymlat med. Jag vet nämligen att hundar jobbar för belöning för det mesta men samtidigt kan bli väldigt trygga i att matte/husse tar över ibland och klart deklarerar gränser. Det kan vara avgörande för om man har en flock som fungerar eller inte. I mitt fall har jag  t ex inte råd med hundar som jagar mina katter i tid och otid. Det finns inte tid och utrymme för att lära dem att låta bli utan då får åskan slå ner rakt i jakten. Det fungerar.

När det gäller hundträning är det lätt att bli solidarisk. Vi skapar grupperingar av olika slag när vi umgås med och omkring våra hundar. Det är Gregorianer och Bachianer och Brundianer och Dammianer. Vissa envisas med att köra labrador och startar hemsidor för svarta labradorer i ett lag. Andra envisas med att hållas med pappismaffian, sheltiemaffian, BC-maffian osv.. Och så finns det sådana som kör jaktcocker. Hrm, utan att gå in på detaljer så kan jag säga att de är känsliga hundar. Och all form av straff verkar i kubik på dessa hundar. Så det är oftast bättre att ignorera felen och ge dem en belöning i stället på en agilitybana. Om bara Spika vore frisk skulle jag faktiskt gå ut och testa den teorin på stört, men eftersom förtätningarna är kvar i lungorna får det vara. Vi får helt enkelt avvakta några veckor till. Var och en får givetvis göra som den vill men ett klokt råd, som säkert många av de duktiga agilityförarna håller med om, är att undvika straff på en agilitybana. Det kan vara tillåtet på vissa labradorer som hoppar av kontaktfälten eller går fel i slalom och som har en aning om uppgiftens karaktär, men det är väl undantaget som bekräftar regeln att man ska anpassa metoden och träningssättet efter den individ man har.

Det var väl där jag tyckte att det var märkligt att klickertränaren Nr 1 kastar hunden av banan för att den inte ville springa agility i Rättvik. Bara så ni vet så tyckte jag att det var konstigt. Faktiskt.  Jag blev lite solidarisk med Spikas syster eftersom jag vet hur känsliga de är och hur korkat det är att straffa dem på en agilitybana. Det är ganska lätt att bli solidariskt med dem som står en nära.

Om du slår min kompis slår du mig också på något sätt.

Jag var ganska förvånad över hur länge bloggen var tyst efter det att jag kontroversiellt ifrågsatte värdet av att straffa fram fart i hunden. Det påminner mig lite om en gammal klubbkamrat som trodde att hundarna skulle springa fortare om man sprang efter och nöp dem i rumpan.

Därefter löper bloggen vidare, nämligen att man inte får vara elak i kommentarerna. Jaha. OK, jag fattar. Man får inte fråga varför ideologin om att låta bli att tillföra hunden ett obehag i all form av hundträning plötsligt blir legitimt när mattes prestige tar överhanden och hon tappar tålamodet på hunden som skulle ta henne till SM och VM.

Det är jävligt osolidariskt att ställa en sådan fråga, jag medger det.

Men är det verkligen solidariskt att straffa hunden för att den inte vill springa?

Till alla nya läsare som hittat hit kan jag säga att min blogg inte blir roligare än så här. Men likt förbannat springer hundarna som dårar på agilityplan. Med all säkerhet för att undvika ett obehag, men ändå.

Kommentarer
Postat av: Nancy

Japp, håller med här också. Jag har också en känslig hund, Bella (pyrris). Om jag skulle lyfta Bella av banan skulle hon kissa/bajsa på sig av skräck och inte vilja gå in på en bana mer! För henne är själva bärandet obehagligt och kränkande, påminner henne nog om när man lyfter upp henne på veterinärbordet. Förr hade jag problem med att hon skakade sig när hon kom ut ur säcken. Förståsigpare föreslog att jag skulle lyfta henne av banan då, hur dumt som helst. Det blev i stället godisbelöning direkt efter säcken med alltmer ökande avstånd. Och det hjälpte. Naturligtvis.

2010-03-18 @ 14:58:40
Postat av: Johanna

Oj vad du har rätt, Nancy! Och vad jag är glad att du har hittat hit!



Självklart fungerade godiset vid säcken, ruskandet är väl det tydligaste tecknet på osäkerhet en hund kan visa. Att en spaniel börjar nosa är också det en överslagshandling.



Vi använder lyftandet av hundarna som straff i jaktträningen, t ex när hunden går efter en kanin eller apport. Oftast räcker det att lyfta hunden så blir den en våt fläck. Så även om det görs milt är det ett straff.

Men jag är som sagt inte emot att lyfta hundar av plan om det görs med rätt hund! Zingo lär sig jättebra av det men han är också ett unikum i branschen...

2010-03-18 @ 17:03:28
URL: http://johannashundar.blogg.se/
Postat av: Nancy

Jag har sett dom som lyft hunden av banan när den missat ett kontaktfält men jag har inte sett att det hjälpt, samma hundar hoppar fortfarande ett eller flera kontaktfält på tävling. Men jag tror att ett "lyft" kan hjälpa i situationer som du beskriver, dvs när något är absolut förbjudet/farligt. Jojo sprang för ett tag sedan ut på isen efter en fågel hon såg där ute men då blev hon direkt stoppad och lyft iland! Och sedan dess låter hon fåglar ute på isar vara ifred. Men å andra sidan är Jojo ingen vek, känslig hund (pyrre)så hon tålde behandlingen.

2010-03-18 @ 20:22:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0