Slalomträning!

I morse startade inte bilen så jag fick hjälp av världens bästa granne och bytte batteriet. Nu spinner hon som en hankatt en dag i mars och kommer förhoppningsvis att laglydigt transportera mig till Gävle i helgen. Man vet aldrig med min Skoda. Jag satt för skojs skull och kollade på nyare bilar men just nu är bilskrället en bra affär. Jag har henne i princip gratis fr o m juni när sista avin är betald och eftersom jag och min håriga familj får plats i den finns liksom ingen anledning att byta ut den. Herregud, efter fem år är man liksom ler och långhalm. Vi har sett så mycket jag och bilen, skrattat ihop, gråtit desto mer men trots det får hon bo kvar där på parkeringen. Ärret i kofångaren fram börjar dessutom klä henne.

Så i kväll tog jag med mig gänget ut till klubben och byggde en klass I- och en klass II-bana. Det var en bana av Carina Olsson från Huddinge i fjol och med ett extra hinder kunde klass I bli II. Perfekt! En sekvens i banan blev extremt svår för hundarna och jag valde att nöta den och filma. Det är så lärorikt att se hur man gör och inte gör!

Först ut var Spika som fick träna slalom. Zingo skäller i bakgrunden... stäng ljudet om du inte orkar lyssna!!



Jag har ju kommenterat i klippet så jag bryr mig inte om att orda mer om detta. Kort sagt kan jag säga att jag gärna provocerar hundarna att göra fel så att jag kan förbättra det. Om de aldrig får misslyckas blir de inte bättre! Huvudsaken är att de inte tappar fart och glädje.

Zingo är en annan femma. Det syns däremot att slalomingångsnötandet med honom gett resultat; han är mycket bättre fokuserad än Spika:



Av denna anledning ska Spika träna A-hinder (de kontaktfälten sitter sämre än balansens) och just slalomingångar vid nästa pass i morgon kväll.

Till sist fick Taggen köra sin klass 1-variant. Första gången drog han rakt fram på A-hindret trots att jag både skrek och gjorde en Jaakoo - terriern hade bestämt sig. Jag kallade honom då till mig, gav honom en massa köttbullar och sedan valde han att svänga. Det blev dock svårt att dra in i slalom med en Jaako och jag hade nog fått en vägran på tävling. Efter lite träning lär sig hundarna förvisso banan men jag tror ändå att det är bättre att fortsätta träna och inte provocera fram nya fel så att de lär sig skillnaden. "Först gjorde jag fel och sedan gjorde jag rätt" och så försöker jag pränta in det i hundarnas skalle. Det är inte alltid det funkar men man kan ju alltid försöka. Detta är två sekvenser när han gjort svängen tre gånger en halvtimme tidigare:



Så - lycka till med träningen! Så här gör jag i varje fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0