Där satt den!

Det verkar som om Lisa Frick-kursen gett resultat. Min handling har helt klart blivit bättre och jag sätter sväng på sväng. Eller vad sägs om den här bilden som Eva Karlsson tog i Fagersta när jag på försök nr. 2 satte Jaakon?



Jag är precis hemkommen från Knivsta BK:s kvällstävling i klass 3 där jag försökte sätta dit några snygga Jaakkosar. Ibland gick det, ibland inte och hemligheten ligger i den där vita nummerskylten Lisa placerade ut på kursen.



Vitsen är alltså att vi skulle lära oss att runda den för att på så sätt backa mot hindret. Idag förstod jag verkligen vitsen och med Spika hade jag möjlighet att göra en Jaakko i hoppklassen. Tyvärr glömde jag filmkameran hemma men när jag satsade och gick ut en bit från hindret och backade mot det när Spika skulle hoppa fick jag till en sååå tajt och snygg sväng! Kanon! Jag är fortfarande väldigt osäker på om hon tänker hoppa hindret när jag skickar henne bakom ryggen och står kvar och väntar för länge, dvs. jag utnyttjar inte jaakkon. Men jag tar det - hellre det än att min hund hoppar hindret tillbaka också.

Jag försökte samma strategi med Zingo vid samma ställe men där fick jag problem. Han tar inte backningen som tillräcklig rörelse att han ska hoppa, precis samma sak som händer vid första försöket i filmen jag laddade upp i förra inlägget. Jag måste alltså träna honom och mig själv på att backa, backa, backa mot hindret.

Spika och jag hade dock lite problem i hoppklassen eftersom hon river när jag blindbyter. Den ena rivningen var just en sådan där jag bara sticker - vill helst inte framförbyta eftersom det innebär broms för hunden och den bromsen har vi inte råd med tidsmässigt. Blindbytena känns därför mycket bättre men som sagt - hon river då. Vi måste alltså träna dels hoppteknik, dels hoppteknik i svängar och även att bommarna ska ligga kvar även om matte feltajmar ett blindbyte.

I agilityklassen gjorde jag också en jaakko i starten och det funkade fint även om jag inte heller där utnyttjade den till max för att få ett försprång. Jag hoppas att vi kan bli så säkra på svängen snart att jag vågar skicka och sticka, då det är därför jag vill använda jaakkon. I slutet av banan glömde jag av att jag skulle sticka från henne i slalom och göra en jaakko vilket resulterade i någon konstig nödslösning och en stooor sväng. Trots det hade vi 15 hundradelar tillgodo - om jag fått till jaakon hade vi säkert vunnit med en hel sekund. För vann, det var precis det vi gjorde.

Vi vann och fick vårt första cert.

Det ni, det är grejer det!

Kommentarer
Postat av: Marie G

Ett JÄTTEGRATTIS till certet!!!

Gillar Fullt Ös Framåt:) Önskar bara att jag kunde köra så oxå...

Lycka till på kommande tävlingar!

2010-07-29 @ 22:05:58
URL: http://marieosindie.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tack Marie!!!



Jag är skitmallig. Så det så. Fullt ös ska det vara men det är klart att det inte är så lätt om det finns fysiska hinder i vägen :-(

2010-07-30 @ 11:07:47
URL: http://johannashundar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0