Sommarens dos av kolonistugeliv.

Idag blev det en eftermiddag vid en kolonistuga här i Södertälje en kollega till mig innehar. Det blev en trevlig eftermiddag med mycket fika tillsammans med hundar och hennes två burmakatter. Herreminje vilka fina katter det där är, me like. Jättemysig aoch sociala individer, en sådan får gärna flytta hem till mig. Men jag slog ändå fast att det där med kolonistuga ändå inte är min grej. Hellre en hel kåk då med trädgård och allt.

Hundarna låg stilla under altanbordet när vi fikade och t o m Taggen fann sig till slut och kom till ro. Inte för att han gör en fluga förnär, men jag är fast besluten om att ha en terrier som man kan ha med hem till folk utan att behöva skämmas för den obefintliga uppfostran. Att ligga ner när man är borta är liksom lektion ett. Och vi övar så fort tillfälle ges. Taggen är med på noterna och inser fakta. Matte är konsekvent. Idag också.

Vi tog med hundarna ner till sjön och lät dem apportera lite. Spika och kanske snarare Zingo är inte direkt svårflörtade men Taggen vägrar i sten att gå ut i vattnet. Idag doppade han alla fyra tassarna men sedan var han uppe på land igen. Dock försökte han stjäla Spikas apporter hela tiden när hon kom upp så jag fick säga till honom. När vi skulle gå började Spika och Taggen springa runt och leka men Taggen var tydligen lite för påträngande för Spika surnade till. Det låter som ett halvt slagsmål men jag sa lugnt till kompisen att bara stå lugn och inte säga något. På tredje försöket gav sig Taggen märkbart och Spika gick därifrån.

Så hör vi en hög, gäll röst från nästa vik. Först är det på något oidentifierbart språk, sedan på bruten svenska:

"Jag ska anmäla er för polisen, vad fan gör ni med hunden" osv osv osv.

OK, det är bra att det finns civilkurage, men om hon närvarat kunde hon klart och tydligt se Spikas uppfostringstaktik. Suck. Och inte vågade tanten knata de femtio metrarna som krävdes för att fråga i en lugn ton vad som stod på - nej då. Men skrika på håll gick alldeles utmärkt. Det är det där med blindbyten. Jag säger då det, ska du nu ha en åsikt - konfrontera då. Det är enda sättet, inget annat löser någonting.

Senare åkte jag till klubben och satte upp en riktigt kul bana. Taggen fick börja med slalomträning, sitt kvar och att springa rakt fram. Däcket klarar han bra nu men man kan inte provocera honom än. Sedan körde jag först Spika och sedan Zingo. Spika var asduktig! Stora svängar på sina håll men jätteduktig och gjorde inga fel. Problematiskt blev det bara på gungan som inte hade ett hinder efter sig  och då hoppade hon av men allt annat funkade klockrent. Zingo blev övertänd och jag försökte tre gånger men inget hjälpte så han fick en time out och jag tog en paus. Sedan gjorde vi om och så körde jag med braaaaaaaaa och saaaaaaaaaaktaaaaaaaaa i stället och då klarade han också banan. Jag ska testa det där och se om han håller ihop bättre då. Han är så rädd för att göra fel och när Spika hamnar i det läget springer hon inte alls, Zingo däremot springer fortare... Så nu kör vi det ett tag, får vi se.

Efter passet blev det lite lydnad med Spika. Vi ska på läger nästa helg och då hoppas jag få hjälp med inkallning med stå, det fattar hon inte något vidare. Apporteringarna gick bra även om hon ibland stack på att jag öppnade munnen..! Lite provokation där också så ordnade det sig.

Banan från idag:



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0