Filmer och bilder

Här är den utlovade slalomfilmen. Taggen gör sitt tionde pass. Motivationen för hindret är hög, det ser man dels genom att han vänder upp själv mot hindret innan jag startar honom, dels genom att han har låg profil, tyngdpunkten framåt och draaaar i linan hela tiden. Koppelmetoden fungerade bra på Spika men jag är lite osäker om jag ska fortsätta med Taggen för jag tycker att progressionen är för långsam.



Hundar tenderar att lära sig fler saker samtidigt än man kanske tränar på för stunden. När man lär in ett nytt moment och belönar en del av beteendet kanske hunden tror att man belönar fler delar och kommer då att upprepa dem. Slalom är ett klockrent exempel. Det finns otaliga hundar med slalomproblem som har kedjat en rad oönskade beteenden som t ex slick runt munnen, rörelsemönster etc.. Därför är det viktigt att lära hunden allt rätt från början och det inkluderar att den ska gå på höger sida om första pinnen, bromsa in på rätt sätt så att den kan hitta rytmen men framför allt tempot.

Med koppel på håller man nere tempot på hunden men inte framåtandan och det är den stora fördelen med den här metoden. Hunden tänker alltså framåt i 190 knyck, men rör sig väldigt långsamt och allt eftersom hunden blir säkrare kan man släppa efter i linan och då kommer hunden att öka farten. Den kommer också att lära sig att bromsa in själv före första pinnen  men framför allt i andra porten där hundar i hög fart annars lätt kan hoppa ur.

Här är den andra filmen. Det är en sekvens där jag försöker lära Taggen att springa fort mellan hinderstöden över bommar som är ca 15 cm höga och in i tunneln. Jag har belönat hopphindren mer än tunnlarna och då ser man tydligt att hunden väljer att springa fort över hindren eftersom den tror att bollen ska komma farande när som helst. Tunneln skapar en hel del oreda och därför måste jag lägga ner mer vikt vid den. Alltså skickar jag in honom i den och belönar med kamplek direkt när han kommer ut igen, dvs. jag ökar hundens intresse och värdet för tunneln = den blir roligare. Sista försöket springer han in i tunneln om än något tveksamt och in i fel ingång. Som ni kan se är det kvar att göra men märk väl hur kul Taggen har och med vilket tryck han springer. Frågan är nu om han KAN springa fortare eller om detta är hans maxväxel.
r />Sedan följer en sekvens av bilder på Zingo när vi tränar lydnad. Fotograf är Therese Baltzersen:


Först får man vänta...



...det gäller alla.


Vi börjar med fritt följ.


...och fortsätter med Rutan. Zingo letar upp sin position och vänder sig mot mig för att få den bekräftad.


Här harhan stannat på rätt ställe. Det är OK men inte helt bra; jag skulle vilja ha honom mera i bakkant. Förväntan är hög och han väntar på sin belöning.


Här har han en helt annan resning. Tyngden ligger lätt bakåt och bollen kommer att landa rakt ovanför honom inom två sekunder.


Zingo laddar igång på inkallningen.


Full fart mot matte.


STÅ!


Fjärrdirigering - ligg.


Fjärrdirigering - sitt.

Som ni ser på bilderna har Zingo genom hela träningspasset öronen framåt och har en enormt hög förväntan på sin boll. En hund som hela tiden får mycket belöningar är inte svårtränad, den tycker inte att det är tråkigt och försöker hela tiden hänga med för att det ska bli rätt. En bra belöning är således A och O för att hunden ska kunna bli lydig och följsam! Taggen på filmerna ovan kör sitt ca tionde träningspass men som ni kan se finns det inte tillstymmelse till att han skulle vara ohörsam eller uttråkad. Hemligheten är enkel. Varje minimoment hunden gör rätt får den belöning för och då är sannolikheten stor att den gör om det. Taggen har aldrig fått göra annat än springa över hindren för att få hämta sin boll - han vet alltså inte om att det finns något alternativ här i världen. Därför är han lättränad, inte för att jag är överenergisk eller tränar speciellt mycket. Det är bara det, att den gången jag gör något ser jag till att det blir rätt från början.

Svårare än så behöver det inte vara att träna hund, men det är klart att man misslyckas ibland också. Men om man är väl förberedd är sannolikheten liten att det behöver bli en dålig vana.

Kommentarer
Postat av: Therese&Ina

Otroligt snygga bilder, om jag får säga det själv;)

nämen skämt o sido, Zingo ser superfin ut! Tack för titten idag, kanske kan träna på ängen utanför oss någon dag, nyttigt med nya träningsställen? Det finns ju gott om plats så både du, jag och Liselott kan få en bit var om inte annat. Ha det så trevligt på kursen i helgen! // Therese

2009-07-31 @ 23:37:53
URL: http://dobvoyageina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0