Upptagen blogg

Jag kommer att ta upp bloggandet igen då det är dags för stora och omvälvande förändringar i mitt liv. Jag ska nämligen bli med häst. Det är en 20 år gammal dröm som nu med fast tjänst och rejäl lön kan bli verklighet. Jag har snurrat en hel del kring val av häst och mycket har handlat om islandshäst men kostnaden avskräcker. Flera tycker att jag borde köpa ett halvblod eftersom jag av naturen är en vinnarskalle men samma sak där - en ordentlig häst kostar minst 50000. Det är för mycket pengar för mig, då gör jag hellre annat för den summan. Jag tittade på en häst förra veckan, se annons härJag kommer att ta upp bloggandet igen då det är dags för stora och omvälvande förändringar i mitt liv. Jag ska nämligen bli med häst. Det är en 20 år gammal dröm som nu med fast tjänst och rejäl lön kan bli verklighet. Jag har snurrat en hel del kring val av häst och mycket har handlat om islandshäst men kostnaden avskräcker. Flera tycker att jag borde köpa ett halvblod eftersom jag av naturen är en vinnarskalle men samma sak där - en ordentlig häst kostar minst 50000. Det är för mycket pengar för mig, då gör jag hellre annat för den summan. Jag tittade på en häst förra veckan, se annons här. Hon är en väldigt snäll häst, det är inte mycket som skrämmer henne. Jag tänkte kolla runt på fler hästar och ha som referenshästar men hon är väldigt intressant av flera skäl:
1) Hon är byggd som en ridhäst.
2) Hon är väldigt psykiskt stabil, det finns inte mycket som skrämmer henne.
3) Hon är riden i ett halvår men inte utbildad. Hästen är inte förstörd åt något håll.
4) Hon är inte ung längre men inte för gammal. Inga unghästfasoner.
5) Hon har ett inre lugn som smittar av sig på mig.
6) Hon saknar vinnarskallen helt. Försök har gjorts att få henne till travhäst men hon bara joggade, som montéhäst (riden travhäst) var det samma sak. So ridhäst verkar hon däremot trivas.

När jag tittade på henne kunde jag knappt slita mig och ville inte åka hem. Hon heter Patch och är HELT underbar.

Anledningen till att jag vill ha ett varmblod är för att många som rider travhästar vittnar om deras många fördelar. De är ofta utsatta för mycket mera yttre påverkan i tidig ålder när de körts runt på travbanor, körts i skogen etc än t ex halvblod som på stuterier rört sig mellan boxen, hagen och manegen. De är ofta väldigt lättlärda, har stor samarbetsvilja och mycket arbetsvilja. Det är kanske lite vanskligt att köpa en häst när jag inte kollat på så många och det finns säkert en bättre häst därute till mig. Ett sådant köp skulle dock innebära att denna hästen hamnar i himlen, bara för att det inte finns köpare till henne. Jag bara vägrar, det får inte hända med denna snälla häst. Jag köper henne och utbildar henne själv efter bästa förmåga. Det finns hjälp att tillgå. Klart att jag klarar det!

Kommentarer
Postat av: Anita

helt klart :-)

2011-12-17 @ 16:40:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0