Belöningar

"Varsågod! Du får den här för att du visde legget utan att jag behövde be om det!".

Så säger kassörskan på systemet strax före klockan sex förra fredagen till mig när jag panikhandlar en flaska rödvin och en flaska vitt vin inför helgens partaj på Systembolaget på vägen till ett agilitypass. Jag tittar på henne och suckar. Den tjejen kan nämligen ingenting om belöningsträning. Hon är precis lika okunnig som en rad hundförare som envisas med att tävla agility fast hunden egentligen inte vill.

"Det där är ett straff" säger jag och ger tillbaka burken med de äckliga små vita pillren. "Jag gillar inte sådana där och om jag får den igen kommer jag aldrig mer att visa legget frivilligt. Du får komma på en bättre belöning helt enkelt" fortsätter jag och blinkar lite med vänstra ögonlocket. Kassörskan tittar på mig med stora ögon. Blicken är intensiv och frågande.

"Jo förstår jag, det är så det funkar. Även med hundar. Om du ger fel belöning så kommer beteendet att minska. Säg åt chefen att bunkra upp med ett lager geléråttor i stället, eller ännu hellre - börja dela ut vinflaskor. Då lovar jag att folk kommer att stå i kö för att visa upp sina leg i tid och otid".

"Jaså säger du det" mumlar tjejen som inte fattar ett dugg, tar tillbaka asken med pillren och lägger den i kassaapparaten.

Ja jag säger då det. De behöver en kurs i belöningar.

Eftersom jag försöker skriva ihop mitt avhandlingsmanus blir det inte alltid så mycket bloggat men nu tänkte jag ändra på det. Och just idag tänkte jag skriva lite om belöningar.

Jag har ju haft uppe i bloggen tidigare om hur viktigt det är att hundarna tycker att agility är roligt. Min lilla spaniel Spika älskar att tävla men hatar att träna. Man kan inte göra samma sak två gånger för då går hon av plan. På tävling går hon inte av plan.

Hon kampar inte, hon leker inte. Hon travar bara. Men för att vi ska kunna vinna på tävling måste jag kunna repetera saker så att vi blir BÄTTRE. Och det blir vi inte i trav. Därför filmade jag för att ni ska få se hur det faktiskt ser ut på träning. Den här gången gick det faktiskt i slö galopp med nosen i marken. Suck.

Men så kom jag på, att om man håller henne i halsskinnet och morrar på henne så hon blir lite förbannad, då tycker hon att det är kul. Det ser kanske lite brutalt ut eftersom hunden ser vek ut - men faktum är att det faktiskt får henne att få igång. Ser ni vad hon ökar för varje skick! Ljudet är av i de klipp vi springer för att Zingo låter så förfärligt... Pipen som kommer från Spika är i första hand lite att hon blir arg och har inte att göra med att jag nyper henne så hårt att det gör ont!

I slutet av filmen tränar vi slalomingångar med bågar. Spika är trött men jag har lagt en leksak efter slalom som hon får när hon går rätt. Usch, hon gillar inte när det blir fel, men när det blir rätt är det riktigt skoj.




Oj vad jag flaxar med armarna! Nu fattar jag vad Veronica menar...

Även Zingo fick träna på slalomingången. Han är egentligen duktigare på ingångar än Spika men idag har han en bad slalom day. Till slut sätter jag på en båge som hjälp och till slut lär han sig att hitta ingången. Ett sådant pass är för mig ett lyckat pass även om de flesta försöken misslyckas - hunden har nämligen LÄRT SIG något.



Taggen och jag måste träna om kontaktfälten för sedan han vann sin KOTTE på med TAGGAR på på den inofficiella tävlingen har hans intresse för agility ökat markant. Det har fört med sig att han hoppar kontaktfälten. Jag tänkte visa en film hur jag tränat och visar först en sekvens som inte fungerar, dvs. hunden lär sig inte på enbart straff. Däremot när jag byter strategi och hamnar i ett läge där jag kan belöna hunden lärf han sig fort att han bara får ta pipleksaken utan pip i (den pep inte många sekunder...) när han står stilla. Passet var totalt på tio minuter men är väsentligt mycket kortare i nedklippt version.



Det gäller alltså att ha koll på pillerburkarna och inte hitta på dumheter för att få hundarna att göra rätt OCH att få folk att även i fortsättningen lämna leg utan uppmaning på systemet.

Förresten: Taggen kan numera titulera sig klubbmästare i small sedan han vunnit sin klass och Spika blev klubbmästare i medium sedan hon nollat båda loppen. Duktiga hundar! Zingo kom tvåa i large.


Kommentarer
Postat av: Jessica

Alltid kul att hitta folk som tränar slalom med bågar. Har gjort det själv med Xcapah och hon har ett kanonslalom, säker på ingångar och med bra fart. Tittade på din film och jag tror du ska sätta bågen på andra sidan istället, så första porten blir enda alternativet. Det var så jag gjorde med Xcapah när vi tränade ingångar. Lycka till!!

2010-07-08 @ 09:34:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0