Bergslagsveckan 2010

Jaha, tre dagar till ända med agility fårn morgon till kväll. Jag tönkte inte blogga speciellt långt så här på nattkröken men lägga ut en film jag laddat upp från youtube. Det handlar om en sekvens som gav en perfekt rak väg in i mål - men inte en enda av 156 largeförare vågad sig på den. "Feiglinge laufen defensiv!" sa Lisa till mig på kursen. Jag satsade allt på ett kort och misslyckades. Vi ska träna på den svängen i morgon...

Det hela går ut på att trycka hunden till vänster före hinder 16, springa till 17 och plocka hunden i en Jaakko samt sticka i förväg till 19 och plocka hunden på en rak linje i mål. Det gick inte pga. att jag tryckte för dåligt innan 16!

Fördelen med min sväng är att hunden kommer rakt på 18 och har lätt att räta upp sig på 19. De flesta tog hunden på den högra sidans hinderstöd så att hunden kom på en rak linje på baksidan av 19. Många disk där och många rivningar.

Tur att man är så himla bra på sidan om banan och ser vad man måste göra...

Lycka till med träningen! Kasta hunden över 17 - och stick!



Sedan jag fick hjälp av Veronica och sedemera även Lisa Frick har jag ändrat stil på banan. Det handlar mycket om att hitta passager där jag kan dra ifrån Spika och låta henne jaga ikapp mig. Hon älskar det och min handling blir också väldigt offensiv. Inga fegvägar utan rakt på så snabbt som möjligt. I följande film finns en halv hoppklass som jag är nöjd med. En rivning och en fulsnurr (ett feltajmat bakombyte) gav två extra sekunder och fem fel (felen syns inte på filmen). Jaaakon innan slalom blir däremot helt OK.

Vi förde en diskussion, med tanke på mudin Nera och hennes duktiga matte Lovisa Hillbom, om det verkligen alltid är mest effektivt och snabbast att alltid hitta den snävaste svängen. Den hunden har nämligen gigantiska svängar och supertider - för hon tappar ingen fart. Därför funderar jag på att låta Spikas svängar runt hinderstöden vara som de är nu eftersom hon verkar behålla farten bra där. Ni får gärna kommentera vad ni tror om det.

Upploppet handlar alltså om FART och GLÄDJE.

Ï agilityklassen smyger Spika på balansbommen vilket jag såklart inte är nöjd med men jag vill ändå visa loppet just därför att farten och glädjen inte går att ta miste om. Där jag gör en Jaakko (lite för sen, därav en stor sväng men som i detta sammanhang förmodligen inte kostar tid) vid hopphindret efter Ahindret valde många att plocka tillbaka hundarna för att få en bra väg in i tunneln. Jag trodde inte på den idén utan litade på att Spika skulle suga in i tunneln ändå. Det fungerade men upploppet ger så hög fart att hon hoppar över uppfarten på gungan och sedan hoppar av innan den är i marken. Ett cert borta men glädje och fart i behåll!


Kommentarer
Postat av: Camilla

Håller helt med dig i allt du skriver och diskar mig hellre än att fega. Att köra offensivt är så mycket häftigare - för både förare och hund.



Jag är imponerad av dina och Spikas framsteg och du har något riktigt riktigt bra på gång. Snabb hund och SÅ mycket bättre handling än tidigare.



En liten tanke bara...jag var en av dem som i det agilitylopp du har filmat tog hunden tillbaka runt hindret efter A-hindret = bröt hundens väg. MIN tanke var följande: om jag rusar på och blindbyter A-hindret så blir hela Dusans A-hinder snabbare OCh om jag tog henne tillbaka runt hindret så kunde jag dra iväg tidigare, skicka tidigare på tunneln, hinna längre vid blindbytet och därmed vara på plats vid gungan för att hjälpa henne att bromsa.



Som sagt var: det kommer fler tävlingar - på´t igen, Johanna, för satans anåda vad det börjar se bra ut!

2010-07-25 @ 06:26:24
Postat av: Johanna

Åh tack Camilla! Jag är faktiskt JÄTTENÖJD över att faktiskt ha en chans i den absoluta toppen. Vi behöver bara fler banor i benen...



Aha - du tänkte så, ja se - att jag skulle behöva bromsa vid gungan fanns inte ens i min fantasi. Det borde hon väl fatta ;-)

2010-07-25 @ 10:17:26
URL: http://johannashundar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0