Ridhusträning

Igår var jag och såg My Fair Lady på Oscarsteatern ihop med bror och svägerska. Det var en rejäl portion underhållning måste jag säga. Henrik Dorsin gjorde bl a en oförglömlig språkresa runt hela jordklotet - började i Sverige och så vidare ut i världen genom skånska, danska, tyska (jo han rabblade ackusativprepositionerna), vidare genom Frankrike och så runt jordklotet, dansade indiandans och så över Atlanten tillbaka via Göteborg till Stockholm igen. Musikalen bygger på ett språktema och var rätt underhållande för mig att se om inte annat så av denna anledning. Just hur man byggde skämten var väldigt lyckat och jag var imponerad av manuset. Snyggt jobbat helt enkelt - proffsigt och värt 300 spänn i biljett!

När jag gick kurs hos Bache var vi några som ville träffas igen och träna så vi satsade på ridhusvarianten men heldag och sällan. Det blev väldigt lyckat eftersom kvalitén på varje ekipage blev hög. Vi körde utan klocka och regler, varje person så mycket som den ville. Jag kunde ta ut alla tre hundar utan att börja fundera på hur länge jag körde varje hund. Vi hann med två lätta övningar på förmiddagen och en bana på eftermiddagen.

Zingo skulle egentligen bara luftas men honom gjorde jag rätt mycket med. På eftermiddagen började han riva en hel del och då sa jag åt honom att lyfta på benen genom att stanna honom och peta honom på benen med bommen och säga "usch då", "fy vad jobbigt". Det fungerar på honom; i en liknande situation såg vi hur han verkligen kämpade för att ta sig över och då rev han inte.

Spika gick som ett SPJUT och hade asballt i ridhuset. Inga tveksamheter där inte och t o m lite ljud i donnan på eftermiddagen. Hon gick verkligen jättefint hela tiden, bra svängar och snabbt och rent.

Taggen fick göra lite startträning eftersom han börjar bli lättprovocerad att sticka i början, vi körde säcken och samma kombinationer som de andra. Han klarade allt bra utom ibland när han inte fattade att han skulle byta sida. Oj så svårt för Snagge-snagg, men det syns tydligt att han lär sig från gång till gång. Då är det väl bara slalom kvar då, och större motivation att mörda platta tunneln...

Kommentarer
Postat av: Anna och Selma

Hej Johanna!

Vad kul att du kikade in i min blogg, inte för att jag har varit världens bästa bloggare precis på sista tiden. Ja, jag tänkte åka till Stockholms utställningen och titta, Selma är ju inte tillräckligt gammal för den, så hon får också stanna hemma. Men jag hoppas att vi ses där. Kramar Anna

2009-11-30 @ 13:45:53
URL: http://skaridcenter.bloggagratis.se/
Postat av: Anna och Freja

Hej och god fortsättning!

Här i norr snöar det som aldrig förr. Freja är inte ett dugg bekymrad över att det är besvärligare att ta sig fram i terrängen. Hon skuttar och agerar mullvad genom snömassorna. I höst har det blivit mycket jakt. Roger har jagat nästan en månad längre än vanligt eftersom det varit så milt. Freja är fenomenal på att hitta fågel och hon apporterar glatt alla slags fåglar. Det ser ganska komiskt ut när hon bärgar gäss som nästan är lika stora som henne själv.

GOTT NYTT ÅR önskar vi dig och "vovvarna"

/Anna och Roger

2009-12-28 @ 15:46:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0