Solig dag PÅ Mälaren

Idag har jag suttit i en båt. Det är bland det bästa jag vet. Jag älskar lutande båtar och gungande båtar och skulle ibland kunna göra vd som helst för att få fiska ute på havet - bara en enda gång till. Morfar hade en "Ellinor" som vi tuffade ut i på sommarmorgnarna när jag var liten och fiskade torsk och drog upp nät med rödspätta och sjötunga i. Och så frågar mig folk om jag vill ha lite kokt gädda.

Nej tack.

Hur som helst, jag satt i en båt hela dagen när jag hade hundkurs. Det hela gick ut på att få fyra flattar och en labrador att simma ut i sjön och hämta apporter i och utanför en vasskant. Det gick bra under förutsättning att varje hund fick uppgiften på sin nivå.

Taggen höll koll på läget från båten:


Inte en chans att han tänkte bada. Det finns två orsaker: Han tänker prestera sitt yttersta nästa söndag i vänster varv och för det andra låter han sig inte luras av vattnet en gång till. Det håller nämligen inte för små cairntassar att springas på.

När alla hundarna simmat klart tänkte jag visa hur man kan använda båten för att lära hundarna att de MÅSTE simma ut till apporterna, även om de inte tror att föraren har rätt i att det ligger en apport kvar. Så jag hämtade Zingo och väntade på att han skulle vägra simma vidare. Den första dirigeringen tog han klockrent.

"Jo, men nästa kommer han inte hämta för han kan nämligen inte det här".

Han hämtade även den klockrent så jag fick förklara teoretiskt vad jag menade med båten.

När kursdeltagarna gått kastade jag i sex dummies till Zingo. De sista tre drev iväg rätt långt ut men det gick att dirigera dit honom. Otroligt. Han gjorde dirigeringar som håller nästan för elitklass.

Jäkla skit att hundkraken inte kan vara tyst när andra hundar jobbar i vatten. Han hade varit champion idag annars, jag vet det.

Kattungarna igår var så klart jättesöta. En honkatt - Molly Malone - ska flytta hem till Björn Skifs.

Det tyckte jag var lite coolt.

Kommentarer
Postat av: Pära Nordlund

Hej Johanna ! Vilken cool bild på Taggen i båten och

hur coolt är det med katten som flyttar till fam. Skifs självaste Björnen där har alltid varit min idol

och så bor dom i Österhaninge också alltså nära självaste Taggens bästa Farsa.

Ha det gott MVH Pära

2009-05-25 @ 23:24:28
Postat av: inger

hej johanna, roligt att läsa din blogg, måste bara korrigera att taggen är halvbror med karins andra hund, KAJSA, men lite släkt med Kasper är han också, men alltså inte halvbröder.

2009-05-26 @ 01:04:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0