Säcken och slalom

Jag måste jobba idag. Fast det gör inget för det är roligt att jobba just idag när det blåser på Fornhöjden. Jag har hittat tre roliga artiklar på nätet jag kan roa mig med och med dem lyckades jag bli riktigt kreativ. Fast hundarna behöver ju sitt och därför drog vi till klubben en snabbis. Det betyder att vi inte var där mer än 2 timmar.

Jag fattar inte att det tar så lång tid! Jag skulle "bara" köra kontaktfält, slalom och säcken, men med tre hundar tar det rätt långtid med banbyggnad och alla dessa bollkast fram och tillbaka över planen.

Planen ja, jag hade ju faktiskt en sådan. Planen började med att kolla Taggens framåtanda och han besannar mina fördomar om terriers. Shelties springer på agilitybanan för springandets skull. Terriers gör det inte, man måste motivera dem att kuta som fasiken över hindren. Så vi tränar på det. Bara. "Hindren" ska inte vara höga när man gör det, helst runt 15 cm på en liten hund så att de får hoppa men ändå kan hålla hög fart. Meningen är inte att hunden ska bli trött, meningen är att den ska springa fort.

Sedan fick Taggen göra kontaktfält. Det går riktigt bra nu, han går ner och står kvar med tassarna i gräset. Vi provade även säcken och jag testade med Zingo som dragkraft och att Taggen fick söka efter bollen under släpet. Men han knäckte inte koden än, huvudsaken är väl då att han förstod att det var nåt kul med den.

Slalom behöver vi också göra eftersom det tar sån tid att lära in, om man nu räknar med att hundarna ska kunna ta hindret från höger/vänster sida samt i ingångar från kl 4-8. Jag har provat tre metoder. Klicker - funkade inte så bra, han fattade nada av uppgiften. Andra sättet är det moderna med slalombågar men jag var inte tillräckligt övertygad om bågarnas förträfflighet. Koppelmetoden, som jag annars förespråkar, funkade inte heller men idag kom jag på varför. Vi hade fel belöning i slutet. Med frolic i skålen fick jag exakt det beteende jag ville ha och innan jag åkte hem gick Taggen 8 portar, dragandes i kopplet med full fokus framåt och varke gång han försökte gå fel räknade han ut rätt väg och drog framåt. Om man vill veta mer om den metoden finns den på min agilityhemsida.

Jag vill ha snabba resultat när jag tränar och vill se att hunden förstår någorlunda vad jag begär av den första passet. Att hålla på med felaktiga beteenden är inte någon idé anser jag och det var därför ett lyckat pass.

Zingo körde slalom med hjälplinor och det verkar ta sig. Han märker att det blir fel när han inte bromsar och det ökade lyckandena drastiskt. Just att han måste stanna och tänka till verkar ha en god effekt på honom. Stackars Spika hade aldrig köpt det konceptet, hon hade sprungit till bilen. Men Zingo är inte Spika och då behöver han träningsmetoder som passar för hans lilla retrieverhjärna. Ang. hans kontaktfält har jag beslutat mig för att ge upp utan klickar bara varje gång han springer ner. Jag tror att han har en förståelse för momentet men inte kraft och hjärna nog att stanna och då är det bättre att gå halva vägen. Han får alltså springa vidare från balansen men inte hoppa över kontaktfältet. Vi får se - kanske det löser knuten.

Sedan är det "bara" starterna kvar, då...

Spika körde bara slalom med lina och det var effektivt! Hon gick klockrent fem-sex gånger så att jag började somna till. Helt plötsligt gick hon ur tionde porten, precis som hon gör annars. Jag hann som tur var med och tvärnitade henne. Jag hade henne dessutom i sele och lina. och den effekten var slående! Hon blev stående helt fast men inte ett dugg tryckt, bara förundrad över att världen stannade. Sedan provocerade jag henne och satte belöningen rakt ut till vänster ut ur 10e porten och - jajamen, första gången drog hon ur men det var också enda gången.

En lyckad träning är när man får som man vill, och det kan man väl säga att det här var då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0