Lite snabbrapport igen

Hrm, det blir långt mellan blogginläggen nu för tiden. Jag jobbar helt enkelt för mycket och när jag inte jobbar tränar jag med hundarna eller umgås med någon kompis. Jag har en massa saker i skallen jag måste ha ner på papper och då går det inte att ligga och lata sig. Tydligen har någon nisse bestämt att det ska vara fint väder just dessa veckor innan jag går på semester och jag inser att det kanske vore klokt att sticka direkt efter midsommar. Nu blir det semester i augusti i stället.

Det är onekligen behändigt att inte behöva ta så mycket hänsyn till andra när man planerar, det är bara att åka dit bilen tar en. Vi har i varje fall planerat lite agilitytävlingar och nu blev det helt plötsligt en vända till Sundsvall om några veckor! 4 dagar ska jag vara där, sedan hemma i en vecka sedan två dagar i Tierp (undrar hur det kan vara där?) och sedan Halland i tio dagar, sedan Frövi på helgen, Nynäshamn och nåt annat helgen efter och sedan är det Bruks-Sm i Falkenberg jag lovat att hjälpa till på. Jag ångrar det lite grann för det blir två hallandsresor men jag tror jag ska hålla mitt ord och sticka ner då också.

Jag fick mejl från London i natt ang, det där pappret jag skrev i maj. Det är som att åka på hundutställning att vara i den akademiska världen, jag var inte förberedd på det och tänkte nog att de var bättre på att hålla sig till givna kriterier. En tyckte att pappret var skit. Den andra var tveksam och den tredje bedömaren tyckte det var kanon??! Jaha. Cert ena dagen och en två nästa. Så kan det vara, bara att konstatera att jag får en ledig vecka i september och det kan behövas om nu jag och Spika ska på prov i höst och försöka knipa hem två elitettor. Jag måste nog säga att det där misslyckandet på SM gnager i själen - tänk om hon gör så igen?? Idag var vi på klubben och tränade lite på kaninerna, nu finns det gott om dem och de är utvuxna. Jag såg en kanin i en buske och skickade in henne (då är kaninen redan borta i 99% av fallen, men vittringen är kvar) och hon drog som en avlöning men inom håll. Jag hämtade henne en gång för att hon inte löd pipan och sedan gick hon stenhårt i vittringen utan att vara olydig. Takterna sitter i. Vi körde även en lång markering på appellplan som jag fick dirigera henne till, det funkade så där. Jag var inte nöjd men vi fick hem den och hon var i hand, och hämtade bollen trots att kaninerna satt i kanten av planen. Den där bollen verkar bli alltmer värdefull men det är klart att den aldrig blir en kanin.

Nu var förvisso syftet med klubbresan att vi skulle kolla av agilitytakterna och de satt i. Vi var iväg en sväng i lördags och då gjorde jag en ganska lätt bana utan svängar för att Spika skulle springa ordentligt. Det gjorde hon bra och idag körde vi mera svängar och det gick också bra. Zingo överraskar med att vara duktig (??) men det är ju det där med tävling, då håller han inte ihop. Tyvärr men så är det. Nästa år kan jag tävla med Taggen!

Taggen, ja. Han jobbar på med lite olika saker. Vi kör mest teknikträning just nu - kontaktfält, slalom och så får han lära sig hindren. Idag fattade han däcket! Klickern är oslagbar på den mannen, han kopplar direkt finessen med att inte springa i ramen, det ger liksom ingen utdelning. I lördags höll vi på med säcken men han fattade inte, idag trillade poletten ner och han sprang igenom själv utan att jag höll upp! Vad gör man inte för en boll i snöre om man är en cairnterrier...!

Slalom går också bra, idag gick han 8 pinnar själv i lina men utan att jag höll emot. Dock tappade han tempo när han gick rätt och det vill jag inte så vi får se om det var hans strategi för att få korven i slutet eller om det bara var ren trötthet.

Hur som helst har jag hittat gnistan att jobba med hundarna igen nu när skissen på kapitel 5 i avhandlingen är klart, det ser lovande ut och jag kan säkert disputera efter nästa sommar. Jag har kommit på några banbrytande finesser i forumkommunikationen som jag förmodligen är rätt ensam om och som man bara kan komma på med min frågeställning, det känns bra för originalitet är a och o i forskning. Annars är man rökt.

I morgon blir det säkert stranden för jag har en hel del jag bara behöver LÄSA och då är stranden ett bra alternativ. På torsdag ska jag äntligen träffa mina kompisar från Uppsala och sränna runt på stan hela dagen så en av helgdagarna ska garanterat bli arbetsdag, semester blir det som sagt först den 25 juli. Och då ska jag kämpa med Spika så att hon tar sina två pinnar i agilityettan! Några andra mål har vi inte för tillfället, mitt enda mål handlar om en fredag i september 2010, och det är dit jag strävar.

Jag blir inte världsmästare i agility - och det känns faktiskt riktigt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0