Lite senaste rut-nytt

Efter lägret i helgen är jag taggad till max. Den 21 augusti är det klass I-III i Enköping. Sedan är det agilitytävling lördag-söndag. Det blir en tuff helg men vill man vinna, så... Jag har nästan bestämt mig för att ta Zingo först i tvåan och sedan Spika. Det är det där med inkallning och stå som är det svåraste.

Tja, den där spanieln är det krut i. Minst sagt. Hon älskar att jaga och hon gör det mycket och ofta. Hon rusar ut i rutan och leker dammsugare och jag lovar - inte en cm av rutan missar hon. Men hon stannar inte heller...

Jag insåg i måndags att jag måste få henne att fatta själva ställandet så jag lyfte ut det ur momentet och körde det separat med target. Problemet är bara att hon tror att hon ska LIGGA på den, jag glömde att jag varit nonchalant vid inlärningen av targeten. Efter en hel del nötande i tisdags började hon under morgonens träningspass att fatta (jodå, halv nio var jag på klubben...). Jag kunde t o m skicka henne på tomt och få spontana vändningar med stående. Skitsnyggt.

Till slut provade jag targeten i rutan, och nu ska ni få höra på smart hund.

Jag har vid några tillfällen bara belönat att tokspanieln ställer sig någonstans vid/ i rutan. Tokspanieln är smart och kollar av läget. Alltså: Rutan betyder följande kedja:

1. Spring in i rutan rakt från framkanten.
2. Spring i en båge över punkten i bakkant där jag egentligen ska vara.
3. Spring framför bakersta vänstra konen.
4. Över plastbandet och sedan stannar jag med framtassarna innanför bandet och baktassarna utanför, mellan de båda vänstra konerna.

5 gånger gjorde hon det.

Då kom jag på varför. Jag sa nämligen "Rutan!".

Jag bytte kommando till "Trampa" och då tänkte den smarta hunden att det nog var ett annat beteende som efterfrågades, rusade ut till plattan och ställde sig över den.

Skitsnyggt.

Huka er kärringar, på tävling kommer det låta "TRAMPA!" när Spika ska till rutan.

Alla sätt är bra utom de dåliga.

Spika gjorde även en vittringsapportering utan att göra fel. Härligt! Zingo klarade det också. Även han tränade på rutan men har kommit lite längre. Han kan även med bandet kvar endast i framkant och vi testade lite utan band också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0