Man kan inte vaccinera sig mot allt...

Jag har en skapligt ny bil, en 03:a Skoda fabia av ett enda skäl. Jag vill inte behöva reparera den. Håll i er:

Temperaturgivare 4500 mil 600 kr
2 nya hjullager fram 6000 mil 1800 kr
2 nya stabilisatorstag fram 7000 mil 900 kr
bussning under framvagnen. Delen kostade 65 kr, arbetet 2000 kr... 8000 mil
bromsar fram 9000 mil 2000 kr
bussning fram 11000 mil 500 kr
bromsar bak 12000 mil 3000 kr.

Summa: 10300 kr.

Jag köpte bilen 10 000 för billigt. Jag har betalat in det nú med andra ord. Detta under fyra års användning.

Bilar är och förbli dåliga affärer.

Igår började motorlampan lysa. Jippi. Bara att dra ner till verkstaden och kolla. Något var fel på tändningen på andra cylindern. Den gick lite ojämnt så det var väl svaret då. Tydligen skulle någon låda behöva bytas och jag skulle få bilen i eftermiddag. Jippi! Skit i vad det kostar, jag hade ju anmält till lydnadstävling i Nynäshamn. Men skit vart det, killen hade gjort en feldiagnosticering och tydligen var det fel på en kabel; bilen var inte klar. Skit också, jag fick ringa återbud till tävlingen. Åka buss till Nynäshamn för att gå en lydnadsetta stod inte på högsta prioritet idag. Dessutom skulle jag inte hinna.

Så jag fick promenera med hundarna utan att hämta bilen på eftermiddagen och kasta mig över en artikel från 1974. Det var på den tiden man började undersöka samtal (innan bandspelarens tid var det lite för dyrt att göra ljudupptagningar och ingen kunde/ ville intressera sig för det). Artikeln är spännande men svår att läsa och dessutom på akademisk engelska. Inte enkelt inte... Tyska artiklar läser jag problemlöst men de engelska är alltid tunga. Ibland när jag läser en tysk artikel efter en engelsk känns det som en barnbok  i jämförelse. Jag måste helt enkelt bli bättre på engelska, men inte nu. Jag måste skriva färdigt min bok först.

Kattungarna har fått smaka köttfärs idag. Det går ingen nöd på dem, de har fri tillgång till matbaren och är tjocka och ulliga:


Accent Change heter chokladen till vänster och Active Voice den blå till höger. Det vita syns inte på chokladen än men på den blå är det tydligt. Hon kommer att säljas till sällskap pga. att hon helt saknar kilar bak. Det är ganska ovanligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0