Kurs och vattenträning

Idag hade jag en kort kursdag; endast retrievergänget var där. Vi körde en massa markeringar och avslutade med linjetag. Det gick rätt så bra för hundarna men det märks att de behöver mängdträning! Det räcker inte med en retriever att göra en sak en gång, några av hundarna fick göra om samma markering 6-7 gånger och ändå blev det inte OK, möjligenbara lite bättre. De har svårt att bedöma avståndet och håller sig inte kvar i området och jobbar och då hittar de inte apporten inom rimlig tid utan att störa onödig mark. Zingo fick göra linjetagen på slutet men han jobbade helt för egen hjärna och tyckte inte att jag behövde lägga mig i. Grrrrr. Sedan åkte vi ut till Adelsö och jag hjälpte Jenny som har lite strul med sin labbehane som inte tar så snälla viltgrepp på vatten. Han driver med henne men det blev radikalt mycket bättre efter vår träning. Han slutade tugga på anden när vi var klara och apporterade jättefint. Hanen är en trevlig hund som jobbar hur länge som helst, men lite för mycket efter eget huvud och det är inte det vi vill ha, direkt. Så det är ingen lätt uppgift Jenny har med sin hund.

Zingo fick jobba lite på vatten också, det var framför allt därför jag åkte ut. Jag kastade ut en dubbelmarkering och flyttade på mig så att han inte skulle kunna se den andra. Den första hämtade han fint och den andra hade flutit ur bild helt. Så jag testade en dirigering men det kan ju inte min gula Zingo. På tredje försöket tog han mod till sig och simmade rakt ut i sjön mot vasskanten och fick vind på dummyn! Oj vad kul det är att träna vatten, det skulle jag kunna göra varje dag. Vattenträning och en skinande vårsol - det är livet på en pinne det!



I morgon är det Uppsala som gäller för min del, det ska bli trevligt att spendera en eftermiddag där. Säger jag nu alltså, man vet aldrig förrän efteråt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0