Äntligen!

Zingo fick ta Spikas plats på Mälarös lydnadstävling eftersom hon löper. Det är en intressant upplevelse för kastrerade Zingo att leva med en höglöpande tik - han fattar att det är nåt i görningen men nöjer sig med att slicka henne lite i öronen och se allmänt *** ut. Jag försöker förklara sakläget, att anledningen till att man som hanhund bryr sig om små löpande flickor ligger i två små runda bollar mellan bakbenen. Om dessa av någon anledning inte existerar, som fallet är när Morten tagit fram kniven, tja - då blir det inga labracockrar. Zingo är dock en labrador och fattar inte detta. Labradorer har extra mycket testosteron. Det är därför det finns så många labradorkorsningar.

Jo, Zingo fick ta Spikas plats. Kl 8 var vi på plats en solig men kall vårdag på Mälarö BK. Vi hade startnummer sju och började med platsliggningen. Idag var det lugnt och städat, endast en korthårscollie som gick till sin matte. Zingo fick en tia i betyg. Även på tandvisningen.

För att få igång honom lite bättre körde jag konceptet med boll i snöre innan tävlingen. När hunden före började sitt program fick Zingo hämta bollen och ha en massa lek med den och mig. Det fungerade. Linförigheten var jättebra, en vänstersväng fungerade inte som jag ville men 8,5 i betyg.

På läggandet under marsch körde jag dubbelkommando för att slippa en nolla. Jag gjorde en halvhalt när jag gav kommandot. Resultat: 9 i betyg, en tia utan halvhalt. Bra Zingo!

Inkallningen var inget vidare, en 8 för lågt tempo.

Ställandet är inte heller bra, en 8 för många steg.

Apportering - hur mycket TUGG som helst!!!! 7 i betyg.

Hopp över hinder - den solklara tian. Trodde jag, ja. Han slog i hindret - och satte sig på fel sida om mig. Man undrar om han trodde att han befann sig i Underlandet där allt är bakvänt. Vi fick en femma för det. Totalt: 165 poäng. Jag hade varit nöjd runt 180 och med en tia på hoppet, vilket vore normalt, hade vi fått 175 poäng. Det duger med andra ord, helt klart.

Jag är nöjd, det var ett bra program med en grov miss men det räckte till ett första pris. Vi åker nog till Nynäshamn på onsdag som jag anmält till. Sedan är det Spikas tur.

Det är faktiskt rätt skönt att kunna tävla på förmiddagen och göra andra saker på eftermiddagen. En agilitytävling är förvisso trevlig - men man är borta exakt hela tiden och kan inte göra något annat på hela helgen. Så lydnad är ur den aspekten en trevlig tillställning.

Nu stundar tvåan för Zingo och rutan går bra. Det enda kvar är att speeda ner fjärrdirigeringen lite och fixa till inkallning med stå. Kul!

Kul också att duktiga Lena med Lotus som går i min jaktkurs vann tvåan på hela 187 poäng tror jag. De hade fem tior totalt. Lysande! Ska bli kul att följa dem i fortsättningen.
Zingo för ett år sedan med det bästa som finns i munnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0